Nahota, hanba, slušnosť, morálka, nudizmus a naturizmus

I veľká riť vie očariť

Všetkým, ktorí sa hanbia vlastnej nahoty.
Všetkým, ktorí majú odpor k nahote druhých.
Všetkým, ktorí sa boja vstúpiť na nudapláž (ale trochu by aj chceli).
Všetkým, ktorí na nudapláž ukazujú prstom a kričia "úchyláci" a "perverzáci".
Všetkým, ktorí majú radi svoje telo a chcú žiť zdravo.

Toto je skrátená argumentácia k článku História hystérie - holé rite.

Základné vzdelanie

Zábrany: Odpor k nejakej veci, činnosti, alebo stavu. Veľa zábran je naučených, ale nevlastných - tie skutočné - poznanie osobnej miery - musí človek hľadať sám za seba. Nie prevziať, odpozorovať, naučiť sa ich od druhých.

Stud: Uvedomenie si fyzickej aj duševnej rozdielnosti pohlaví - na ktorom stojí celá sexualita človeka. Okrem iného teda: príťažlivosť k jednému pohlaviu (ignorovanie druhého), sexuálny pud, erotika, sexuálna hra, rozkoš, fantázie, radosť zo života.

Hanba: Umelo vštepený, spoločensky naučený a nezmyselný duševný program, že sa kvoli nejakému stavu, vlastnosti, alebo činu máme cítiť pred ostatnými ľuďmi nepríjemne.

Súkromie: Osobný priestor, nad ktorým máme zvrchovanú moc rozhodovať, kto doň vstúpi a kto nie.

Intimita: Prostredie medzi dvoma bytosťami, kde sa chránia jemné, krehké a nežné (potenciálne zraniteľné a zneužiteľné) záležitosti tak, ako to v spoločnosti (násilnej, sebeckej, zákernej) nie je možné.

Genitálie: Orgány tela, ktorými sme obdarení všetci. V rôznych veľkostiach, tvaroch a farbách. Majú svoju sexuálnu funkciu. Nie sú škaredé, smiešne, či skazené. Sú to časti tela.

Nahota: Stav človeka, tak ako bol stvorený, tak ako sa narodil. Nahota je prirodzenosť. Všetko mimo nahotu je umelé, naviac - odôvodnené funkčnosťou.

Nudizmus: Rôzne formy obnažovania sa (mimo krátkodobú osobnú hygienu) v súkromí, vonku, či dokonca medzi ľuďmi - podmienené hygienou, zdravosťou, príjemným pocitom, oslobodením, či politickým posolstvom. Inak i "nahota pre nahotu".

Naturizmus: Na rozdiel od nudizmu je tu nahota spôsob ako sa cítiť bližšie k prírode, skutočnejšie, ľudskejšie. Je to filozofia, kde nahota sa spája s ekológiou, prirodzenejším a nenásilnejším spôsobom života, pre niekoho i vegetariánstvom.

Kategória 1: Nahota a odev v histórii

"Nudizmus je zvrátenosť modernej doby, ako mnoho iných perverzností."

Nahota sama o sebe je ľuďom prirodzená. Nie je zlá ani dobrá - je to nahota. Oblečenie je účelovým výmyslom - má chrániť a skrášľovať. Prirodzenosť jej prijímania, alebo odpor k nej je záležitosťou výchovy a módy.

V krajinách s teplým podnebím je čiastočná spoločenská nahota historicky funkčná záležitosť. Nútenie k zahaľovaniu z dôvodov morálky misonárov spôsobilo choroby či vymretie nejedného kmeňa z dažďového pralesa - v mokrých šatách jednoducho podchladli.

V Grécku bolo zvykom v gymnáziách (gymnos = nahý) cvičiť nahý a rovnako tak i na olympijských hrách. Pozornosť sa tak upriamila výlučne na telo - bez omíňajúcich, nepohodlných, potenciálne nebepečných šiat. Strach z nahoty dnes pomenúvame gymnofóbia - ako každá fóbia, je to choroba.

Mnohé kultúry na vysokej úrovni civilizácie - Južná amerika, Severná amerika, Pacifik, India, Kelti, Rimania, Gréci - nemali so sociálnou nahotou (čiastočnou i úplnou - s rovnakým i opačným pohlavím) problém.

Naopak obliekanie je v niektorých spoločenstvách nie predmetom morálky, ale sexuálnej hry. Cez deň sú nahí, v noci sa zahaľujú a zdobia - pretože skrývané, tajomné, zakázané priťahuje a dráždi viac, než všetko zjavné.

Kategória 2: Nahota je amorálna

"Slušný človek sa neukazuje nahý, pretože je to v rozpore s dobrými mravmi."

Nie nahota, ale dobré mravy sú záležitosťou módy.

Prísne zahaľovanie sa je dôsledkom viktoriánskych a buržoáznych morálnych diktátov - nie starších než zopár storočí! Tieto spoločenstvá sa chceli odlíšiť od ostatných tried a dôb, preto si vymysleli pravidlá tak prísne, že nemali v histórii obdobu. Týkali sa tak odporu k nahote, ako i k sexualite človeka vôbec. Vytvorili ideál asexuálnej sterilnej spoločnosti, potláčali prirodzenosť človeka.

Viktoriánsky ideál prežíva dodnes, aj keď uvoľnenosť a stuhnutosť postojov voči nahote sa mení v cyklických vlnách. Vždy keď vystúpi do popredia spotrebná kultúra, "tradičné hodnoty", konzervatívne ideológie - vraciame sa od prirodzenosti naspäť ku storočie starej dogme.

Umelosť normy potvrdzuje i fakt, že ľudia uplatňujú dvojitý meter - rozlišujú akt a slovíčko. Aj keď slovíčko pomenúva tento akt, akt je zaužívaný a praktizovaný - a "zlé" slovíčko je súčasne zaznávané. Súlož s rovnakým pohlavím je účelovo "bežná", aj keď sodomia je zakázaná a odsudzovaná. Okúpať sa nahý (na odľahlom mieste, ak nie sú po ruke plavky, v mentalite vidiečana) je prirodzené - aj keď slovo "nudizmus" je neprijateľná novota.

Dvojtvárnosť morálky vynikne i v tom, ako moderná spoločnosť dovoľuje zobrazovať brutálne násilie v médiách (a je prístupné aj mládeži), ale zakazuje nahotu. Obnažené prsia, penis, alebo súlož - akt lásky, alebo aspoň potešenia - majú vyššiu neprístupnosť ako detailný obraz popravy či mučenia - akt nenávisti a krutosti. Na pornografiu sa nazerá ako na spoločenské zlo, ale strieľacie počítačové hry ponúkame a predávame aj deťom.

Kategória 3: Nahota a príslušnosť k sociálnej vrstve

"Nahota néni nórmalna."

Odpor k nahote sa ako módna vlna šíri v strednej vrstve, ktorá je dnes najpočetnejšia, má sklony k davovej hystérii, masovému uvažovaniu, pristupuje ku svetu ako roj kobyliek - s jediným poslaním - zožrať ho.

Stredná vrstva je zároveň spotrebnou vrstvou. Jej život sa odohráva v office, business centre, shopping centre, zábavnom parku, multiplexe vo fitku. Nakupuje domy, autá, zariadenie - no nestýka sa s kultúrou. Jej sociálna inteligencia je na úrovni dieťaťa - nemala by sa teda k nahote ako spoločenskej záležitosti vyjadrovať.

Noví Slováci - sedláci - povestní svojim primitívnym jazykom preberajú bezprostredne zaužívané zvyky bez schopnosti ich kriticky hodnotiť. Ich lenivú kozervatívnosť vyvažuje bezhlavé prijímanie novôt. K novinkám pristupujú extrémisticky - s absolútnym odporom, alebo úplne nekriticky - avšak bez schopnosti porozumieť ich zmyslu či používať ich.

Charakteristické črty tejto vrstvy sú hrubosť, tuposť a primitívnosť, bezohľadnosť a arogancia. Takto pristupujú aj k nahote. Potrebujú sa k čomusi vyčleniť - a tým čímsi sú úchyláci - všetci kto sa vymykajú uniformite, teda nechú byť ako ostatní.

Normalita je rovnako pojem módy a nie všeobecne platná pravda. To čo je normálne sa odjakživo menilo. Norma je to, čo si definuje a vyžaduje spoločnosť - nie to, čo je prirodzené a dobré. Dá sa povedať, že dozaista nenormálne je používať slovo "normálne" a úchylné je pomenúvať ľudí "úchylákmi".

Kategória 4: Nahota ako životný štýl

"Nudizmus nemá žiadne opodstanenie - načo sa obnažovať? Čo si tým nudisti dokazujú?"
"Načo sa mám opaľovať na intímnych miestach, keď to aj tak nikto nevidí?"
"Prečo sa teda neopaľujú nahí vždy? A nechodia holí po uliciach aj v Decembri?"

Na svete existujú aj pojmy ako krása, umenie či láska - ktoré sa vymykajú akejkoľvek funkčnosti, alebo účelnosti. Sú a majú právo existovať aj veci, ktoré robíme pre potešenie, nie za nejakým účelom.

Prečo by si ľudia mali chcieť niečo dokazovať. Prečo by mali dokazovať niečo druhým ľuďom. Nudisti nič nedokazujú, nudisti sú nahí. Nič viac a nič menej. Toto spojenie je len jednou z ukričaných, útočných fráz "normálnych ľudí" - nedáva žiaden zmysel.

Prečo sa opaľovať vôbec, keď i tak chodíme väčšinu roka od hlavy po päty v šatách? Nuž, chceme vyzerať pekne - celí opálení - v sprche, na pláži či pri tých zopár okamihoch v posteli s partnerom. Nie ako skladačka - tu hnedí tu bieli.

Nudizmus, na rozdiel od spoločenskej normy, nie je imperatív. Je to možnosť, sloboda, právo. Môžem byť nahý keď chcem, nemusím byť keď nechcem. Ak je príjemne teplo a mám chuť si dopriať úplnú slobodu od šiat - smiem, no nemusím. Prečo by mal človek niečo byť a robiť vždy? To robia len extrémisti. Dôležité je predsa poznať mieru.

Kategória 5: Nahota ako osobná voľba

"Mne sa celý ten nudizmus nepáči, mali byt to zakázať."

"Nemám rád citrónový koláč a preto by ho mali zakázať." Prečo zakazujeme druhým ľuďom to čo nám samým nechutí? Prečo vnucujeme ľuďom svoje chute a preferencie?

Koľko ľudí, toľko chutí. To, čo je dobré pre jedného, nemusí byť dobré pre iného. To čo sa nepáči nám, na to sa nemusíme pozerať. To čo sa nepáči nám, nemusíme sami robiť.

Kategória 6: Nahota je hanba

"Neprežil(a) by som tú hanbu, keby ma ľudia videli holého (holú)."

Hanba z nahoty je vymyslený strach, ktorý sa človek naučí mať - lebo pozoruje, že aj ostatní sa tak tvária. Príkladom je britská a americká kultúra, kde nahota je najhoršia forma poníženia. Obnažiť sa verejne je najväčšia hrôza a zároveň i najväčšie hrdinstvo - viď streaking.

Umelosť tejto hanby je umocnená spôsobom, ako sa prejavuje. Ak sú spolu muži nahí, musia povinne jačať, detinsky sa rehotať, rituálne sa k sebe správať - teda robiť to a ono (švihať sa uterákmi, ukazovať na seba prstom, vysmievať sa jeden z druhého) - nemôžu byť uvoľnení a prirodzení.

Mladí heterosexuálni muži najviac podliehajú davovej psychóze. Robia všetko preto aby boli ako ostatní v skupine. K nahote pristupujú kŕčovito - skrývajú sa pri prezliekaní pod tričko a do uterákov, akoby im videnie ich intímnych partií ublížilo. Akoby ich nemali. Všeti dobre vedia čo tam je - penis na vajciach. Obnažiť ho nebolí. Keď sa naň druhí pozrú - tiež to nebolí.

V skutočnosti byť nahý znamená byť nahý. Nie je to zlé, nebolí to, nie je to ponižujúce, nie je to hanba a nie je to vôbec smiešne. Čo je na tom smiešne - na nahom tele, na genitáliách? Na niečom, čo berieme inokedy s tak veľkou vážnosťou a komplexami.

Príkladom, že spoločenstvo môže brať nahotu - i verejnú, medzi zmiešanými pohlaviami - úplne prirodzene nech je kultúra NDR. Prezliekárne a sprchy boli unisex (s úmyslom vytvoriť ducha rovnosti) a naturizmus bol zasa jedna zo slobôd, ktoré tuhý režim ľuďom dovoľoval.

Kategória 7: Nahota ako oslobodenie tela i ducha

"Ja som hanblivý. Pre mňa to nie je."

Každý sme obdarený genitáliami. Niekto väčšími, niekto menšími - avšak porovnanie nemá zmsel - podstatné slovo je tu "rôznymi". Nie je dôvod sa vynútene hanbiť sa obnažiť sa. Nudizmus nie módna prehliadka, kde sa človek predvádza nahý. Človek je nahý. Nahota naopak môže pomôcť prekonať aj iné druhy trémy.

Ak sa bojíš prísť medzi ľudí a vyzliecť si šaty, keď ťa pritom pozorujú - príď na nudapláž prvý a pozoruj prichádzať a vyzliekať sa druhých. Spôsob ako prekonať strach je jednoducho nemať ho.

Obnaženie tela je pre mnohých symbolickým aktom. Spodné prádlo symbolizuje najtuhšie spoločenské konvencie - tie si človek môže vyzliecť. Zážitok fyzckej nahoty je zároveň i duševným zážitkom uvoľnenia, oslobodenia sa z konvencií a noriem, porušenia nezmyselných pravidiel, dokonca i ochutnania zakázaného, ale neškodného.

Zdieľaná nahota s ostanými ľuďmi stiera vekové a spoločenské bariéry. Nikto nie je nadriadený a nikto podriadený, nikto nie je dôležitejší a nikto bezvýznamnejší. Nahí sme všetci rovnakí - sme si rovní - sme ľudia.

Mnohých odpudzuje myšlienka bezbrannosti, ktorá sa spája s nahotou. Áno, skladáme odev - skladáme masky a zároveň všetky zbrane. Sociálna nahota je spôsob nenásilného spolu-bytia s inými ľuďmi, kde nikto nikoho neohrozuje.

Mnoho ľudí praktizuje nahotu jednoducho pre príjemný pocit - vyzliecť si omínajúce spodné prádlo, zakúsiť hriatie slnka na miestach, kde predtým cítili mokré plavky, pocítiť omývanie vody na celom tele. Tieto príjemné pocity vníma fyzicky, ale i duševne.

Je ťažké o nahote a nudizme rozprávať - je to v prvom rade skutočný pocit, zážitok, skúsenosť. Nie je možné počúvať a čítať o jeho výhodách - človek si ich musí zažiť. Chceš vedieť prečo - vyskúšaj.

Kategória 8: Nahota pre zdravie

"Tí nudisti sú chorí, mali by sa dať liečiť."

Jedine agresívny prejav z tohto citátu je príznakom duševnej choroby.

Kúpanie sa a zotrvávanie v mokrom oblečení počas dlhých hodín - je fyzicky nepríjemné. Studené mokré prostredie je zároveň nezdravé. Slnenie sa v mokrých plavkách či návšteva sauny v akomkoľvek oblečení spôsobuje zaparenie genitálií, rozšírenie infekcií, pliesní a rôznych pohlavných chorôb. Nepríjemné a pre genitálie dlhodobo závadné je i neustále nosenie tesného spodného prádla. Plavková kultúra sa podieľa na sterilite a impotencii.

Ak navštevujeme sauny, mali by sme vždy dodržovať pravidlo nahoty - extrémne teplé a vlhké prostredie a gumový či tesný odev sú rojiskom mikróbov. Ak to nechceme robiť pre seba, nesmieme ohrozovať druhých ľudí, ktorí saunu s nami zdieľajú. Ak sa voči nahote bránime, saunu radšej nepoužívajme. Vecí ktorým nerozumieme sa nechytáme. Nebudeme ako opice s diaľkovým ovládačom - majúc modernú vymoženosť, ale nevediac ju zdravo používať.

Nudapláže navštevuje mnoho doktorov - pretože to považuje za hygienický a jediný zdravý spôsob kúpania a slnenia sa. Namiesto osvety však aj mnohí podporujú škodlivú plavkovú kultúru - kvoli strachu, či preto, že vymyslené morálne zásady stavajú nad zdravie človeka.

Kategória 9: Nahota a krása

"Ja na to nemám postavu, aby som sa ukazoval(a) bez šiat." alebo "Fuj, že sa nehanbí, takto a v takom veku!"

Jednou z najväčších skupín návštevníkov nudapláží sú dôchodcovia. Nemajú výstavné telá - ale nahotu praktizujú kvoli tomu, že sa tak cítia dobre a že je to zdravé. Starý človek už vie, že nemá dôvod sa hanbiť, je to nezmyselné. Nudizmus nie je exhibicionizmus. Porovnajúc sa s dôchodcom, väčšina populácie nemá vážne dôvody hanbiť sa za svoje telo. Nahota je o dobrom pocite.

Neexistuje dôvod, prečo nahotu limitovať na nejaký vek, alebo kategóriu krásy. Ľudské telo je ľudské telo v každom veku a tvare. Právo na svoj vzhľad a právo na nahotu má každý. Ešte raz - nudizmus nie je exhibicionizmus - pre potešenie oka tých čo sa pozerajú. Ak sa im nepáči to čo vidia, nech zatvoria oči. Krása je subjektívna.

Pre niekoho je problémom vidieť už len nahých členov rovnakého pohlavia. Odpor k rovnakému pohlaviu je spoločensky vynútený a naučený, je to póza - človek sa hanbí byť označený za homosexuála. Byť označený slovom nebolí. Je to príznak hlúposti toho človeka, ktorý si na tom zakladá. Ak nás rovnaké pohlavie (alebo opačné) sexuálne nezaujíma, môžme ho sexuálne ignorovať. Bodka. Nie je dôvod vravieť "fuj", keď ho vidíme v celej fyzickej úplnosti. Ak som muž, nemôžem povedať o inom mužovi, že je škaredý lebo je muž - považoval by som sám seba za škaredého.

Kategória 10: Nahota a sex

"Nudizmus je o sexe. Mne sa to prieči. Sex je súkromná záležitosť. Sú to všetko očumovači, úchyláci a mali by ich zavrieť."

Nudizmus nie je v prvom rade o sexe. Je o uvoľnení, dobrých pocitoch a zdraví. Ak niekto prichádza na nudapláž, aby si vyberal a zoznamoval sa s ľuďmi na základe celkového fyzického vzhľadu - je to jeho vec, ak tým neobťažuje druhých.

Je pravdou, že ľudia s uvoľneným vzťahom k nahote majú aj uvoľnenejší (zdravší) postoj k sexu a sexualite. Je to príznačná paralela. Na nudapláži sa však nesúloží. Leží sa tam, kúpe, športuje, rozpárva, je, číta... Sex sa robí v súkromí.

Voyeurizmus je prirodzená ľudská vlastnosť, nie je to úchylka. Máme oči, sme zvedaví - pozeráme sa. Každý, aj keď to popierame, alebo si to odopierame. Tak ako máme právo sa pozerať na druhých, oni majú právo pozerať sa na nás. Pohľad nikoho ešte nezabil. Okrem očí máme i ústa - môžeme povedať "ďakujem, nemám záujem".

Pre pánov je jednou z rozhodujúcich komplikácií fakt, že ich sexuálne túžby sú často fyzicky zjavné. Videl som už mnoho erekcií na nudapláži (väčšinou decentne tajených) - človek sa vždy môže obrátiť na brucho. Medzi mužmi erekcia symblicuje často útok, v skutočnosti je to vyjadrenie sympatií. Erekcia nie je zlá, spoločensky škodlivá, nebodaj smiešna. Ak penis funguje ako má, je to skôr úľava a dôvod na radosť, než na strach a hanbu. Čo by za to impotentní muži dali.

Niekto snáď vidí v nudizme príležitosť pre pedofilov. Tí sú však objektami svojich záujmov priťahovaní či sú oblečené (oblečenie dráždi) alebo nahé.

Ozdravením svojho postoja k nahote (i verejnej) napomôžeme aj k zdravšiemu uchopeniu sexuality. Sú spoločenstvá, ktoré verejný pohlavný styk (akt lásky) nepovažujú za hanebný a perverzný, ale prirodzený. Človek je úplný len so svojou sexualitou - prečo sa na verejnosti tváriť, že je asexuálny tvor?

Kategória 11: Nahota uprostred spoločnosti

"Nech to robia doma na svojom dvore a neobťažujú s tým ostatných."

Vytváraním umelých nudapláží a stavaním plotov okolo nich - robíme z ľudí ZOO, divadlo. Zvieratá-diváci pred plotom obzerajú a zvieratá-účinkujúci za plotom sa ukazujú. Posilňuje sa tak segregácia a napätie a osobné postoje a chute k nahote sa menia na spoločenské a morálne vojny.

Chcem objaviť krásne miesto uprostred prírody a vychutnať si ho nahý - byť v prírode, vonku a cítiť sa prirodzene - to je skutočná naturistická skúsenosť.

Každý má právo nielen na nahotu na svojom dvore za plotom, ale i byť nahý s ostatnými ľuďmi. Je to jeden z terapeutických účinkov naturizmu.

Nariadenie škodí v akejkoľvke forme - povinná nahota je len protipólom k povinnému zahaľovaniu.

Keby si ľudia zvykli na nahotu, prestala by byť tak sexuálna. Práve nosením šiat a neustálym zahaľovaním sa sú ľudia tak veľmi rozdráždení.

Občasní provokujúci nudisti uprostred mesta nás len upozorňujú na to, že sme takmer splynuli so svojimi maskami - šatami. Neustále sa hráme na robotníkov, biele goliere, modré goliere, uniformovaných ozbrojencov, modelky - a prestávame byť ľuďmi.

Chorobne sa prejavujúci exhibicionizmus nás upozorňuje, aký veľký sexuálny náboj sme vytvorili v spoločnosti našou hrou na šaty. Práve zákaz nahoty stvoril "pánov v balónových plášťoch", ktorí sa verejne odhaľujú.

Nahota môže byť aj politickým posolstvom - môže upozorniť na to, kto všetko trpí pre to, aby sme mali pekné šaty. Môže symbolizovať bezbrannosť, mier, rovnosť, prirodzenosť, úprimnosť či ľudskosť - teda miznúce hodnoty.

Zakazujme to čo ľuďom škodí, neprekážajme osobnej slobode, preferenciám a chutiam. Nezakazujme veci zdravé, príjemné a oslobodzujúce - v mene vymyslenej morálky, vďaka ktorej si nahovárame, že sme lepší ako ostatní.

Kategória 12: Nahota ako estetika

"Ešte tých mladých pochopím, ale obtlstlí dôchodcovia by mohli mať trochu súdnosti."

Naturizmus nie je výstava tiel, ani šampionát v kulturistike alebo fitness. Kľúčovým je dobrý pocit zo svojej nahoty a všetkého čo symbolizuje. Každý sme obdarení nejakým telom, nie je dôvod sa zaň hanbiť, kvoli diktátu nejakého aktuálneho trendu. Chudé, silné, vráskavé, pehaté, zjazvené či inak z normy vybočujúce telo nemusí byť pre každého škaredé. Vec osobného vkusu.

Aj pre dôchodcov, či inak "nepekných" ľudí je zdravotný prospech z naturizmu rovnaký. Dôchodcovia, ktorí už nie sú "na love" a netrápia ich komplexy z toho ako ich vidia druhí, sa často za nahotu hanbia menej.

*

Ak ťa zaujíma poznať súvislosti a dozvedieť sa o tejto téme viac, prečítaj si úplnú verziu článku História hystérie - holé rite.