5.0.03

Hudba podčiarkuje naše duševné rozpoloženie, hudba navodzuje (želanú) náladu, alebo už prítomnú náladu zvýrazňuje. Bola a je súčasťou spirituálnych či náboženských obradov, pretože potvrdzuje výnimočný okamih a dotvára zážitok. Aj dnes nám pomáha precítiť situácie či stavy intenzívnejšie, vychutnať si pocity vo väčšej hĺbke, vo viac rozmeroch. Hudba je kulisa k príliš suchej faktografii udalostí života. Hudba je nostalgia, reflexia potrebná pre dušu - "áno, toto som si prežil, toto som ja, tento zážitok zdieľam s ostatnými". Hudba kombinuje silu krásy a príbehov - pomáha pochopiť, vžiť sa do situácie druhých, komunikovať.

* Hudba pre queer / LGBT menšinu

Doplniac úvodnú úvahu, hudba je dnes neodeliteľnou súčasťou populárnej kultúry, výnosným obchodným artiklom - s dosahom na obrovské publikum, ktoré neraz svoje idoly uctieva ako kňazov trendu, prorokov modernity, ale i bohov. Ich ikony visia zo stien, ich albumy sú rituálnymi predmetmi, ich koncerty omšami, ich názory Slovo sväté, ich kusy oblečenia relikviami, ich blízkosť vyvoláva emocionálne katarzie. Táto v istom pohľade obludná mašinéria, ako každý stroj, môže popri napĺňaní vracák majiteľov plniť i prospešnú funkciu. Ak je médium otvorené, možno prostredníctvom neho šíriť osvetu a toleranciu. Ak umelci podporujú queer ľudí, fanúšikovia im dajú za pravdu - a ak sa výnimočne talentovaní umelci sami vyoutujú, väčšina vníma prednostne ich nadanie - a sexualitu stelesnenú v autorite ľahšie prijme. Našťastie, medzi hviezdami a okolo hviezd je vždy teplých neúrekom - ich inakosť je zároveň darom citlivosti, potrebnej pre umelcké vyjadrenie, ich pestré (i náročné) životné príbehy sú zdrojom inšpirácie.


"Pred Stonewallom", ako sa hovorí v teplom svete, teda pred úspešnými protestami, pochodmi a prijatím LGBT menšiny, boli queer témy nanajvýš tak predmetom inotají, skytých odkazov, ktoré interpreti vedeli prepašovať rovnako cítiacemu publiku. Neraz to však boli i skladby tohto zámeru prosté - jednoducho svojou poetickou rečou zrezonovali s pocitmi ľudí, ktorí sa sexuálne, pohlavne, alebo rodovo vynímali spomedzi normy. V obdobiach "pred populárnou hudbou" to boli najmä operné divy, vo svojom prejave absolútne dramatizujúce, hlasovo excelujúce a obdivované tak najavisku ako i v súkromí.


Vo väčšinovej a oficiálnej kultúre sa LGBT témy v 70. rokoch nenosili, prinajmenšom "neslušali" hviezdam kalibru Dusty Springfield. No nová éra priniesla i nové skupiny - a na pozadí kvetinkovej revolúcie a aktivistických protestov - sa z LGBT komunity stala "cieľova skupina", teraz žúrujúca už v legálnych podnikoch. Pre jej potreby vznikajú špecifické hudobné produkty - pesničky i kapely.



Tak ako sa revolučné roky preliali do éry disko, na dúhové nebo vystúpil celý rad nových dív. Samozrejme, teplí tie staré neopúšťajú ani po smrti (jeden zo zaujímavých prejavov "gay vernosti"), no potrebujú zároveň pravidelný prísun nových - aby spievali v tom správnom módnom rytme.


Teraz na chvíľu opustíme časosled a prenesme sa v priestore - nakuknime do Francúzska. To je jedným z najtrucovitejších národov, odmietajúc poslušne zapadnúť do anglofónnej kultúry. Vytvorilo si doslova vlastný svet, ktorému vládne francúzština - so svojimi speváckymi hviezdami vypňlňajúcimi celú paletu štýlov - bez toho, aby sa ako č-s hviezdičky utiekali ku cover verziám. Francúzska Wikipédia ponúka veľmi obsiahly prehľad piesní, ktoré sa dotýkajú témy inakosti.


Vraciame sa tam, kde sme na svetovej scéne prestali, do 80. rokov, no zostaneme ešte v Európe. Zatiaľ čo v Amerike vzniká MTV a objavujú sa jej prvé produkty, video-hviezdy ako Madonna, starý kontinent sa s LGBT témami stále pasuje. Na rozdiel od spotrebných klipov s bizarnou fazónou dekády, v Európe vznikajú kritické diela, ktoré sa zároveň s queer témami snažia osloviť heterosexuálnu väčšinu. A bude to práve Európa, ktorá onedlho v postojoch voči inakosti Ameriku predbehne a takpovediac preberie vedenie.



90. roky priniesli ďalšie otvorene gay skupiny aj spevákov, ale aj niekoľko nedobrovoľných comming outov. Atmosféra v spoločnosti je nanajvýš rozjarená - veď sa zosypalo mnoho totalitných, aparteidných či inak neslobodných režimov - drogy a sexualita chytajú po hippie ére svoj druhý revival - vznikajú úplne nové tanečné scény pre rave, techno a house. V móde sú obrovské párty, vizuálny štýl je o čosi menej "vytočený", ale zakladá si na pompéznosti a luxuse. Populárna hudba sa zdá byť o čosi dospelejšia. Napriek tomu, že tolerancia otvorenosť a zvedavosť sú heslom dňa (po tom čo sa otvorili hranice a doslova celý svet sa stretol), neústupne sa pripomína biznis - a aj showbusiness podlieha neľútostným zákonom trhu. Byť gay či queer je ekonomicky samovražedná trúfalosť, priamo klinec do rakvy kariéry. Ěra boybandov a dievčenských kapiel je postavená na snoch fanyniek, ktoré nesmú prestať dúfať...



Nové divy sa na hviezdom nebi kopia, až sa človek diví, že sa tam môžu všetky pomestiť. Svojimi pateticky-romantickými preslovmi a unikátnym nadaním vystihujú vnútorný svet citlivých duší. V albume hviezd gay neba nesmú chýbať...


Postupom času sa stáva dobrým štandardom, že aj kapely, ktorých členmi nie sú queer ľudia, venujú aspoň jednu skladbu LGBT osvete, podpore, alebo kritike problémov, s ktorými sa menšina musí potýkať:


Medzičasom, ako sexuálna orientácia prestáva byť tabu, prichádzajú na scénu ďalšie kapely, ktorých členovia sa s ňou netaja, niektoré zamerané výhradne na gay publikum, iné zamerané na široké publikum sa "venujú výhradne svojej hudbe", pričom sexualita ostáva v pozadí, alebo len príležitostnou témou.


Súc v podivných časoch, keď priznanie sexuálnej orientácie už takmer nikoho neprekvapí, no stále ohrozuje kariéry a i naďalej sa mnohí queer ľudia potýkajú s násilím, právnymi problémami aj nepochopením - je možno treba nachvíľu zastať a zamyslieť, ako z tohto stavu vybrdnúť. Zatiaľ sa pozrime v záverečnom prehľade krížom krážom po svete, na najzaujímavejšie hudobné osobnosti v LGBT komunite a tiež na LGBT ľudí medzi významnými svetovými (či provinčnými) hudobníkmi: