Zhodnotenie štúdia na FEI

10 / 2009

Najdôležitejšie problémy štúdia na vysokej škole

1. Velka cast profesorov nevie ucit, toboz nie zaujat. To ze je niekto na nieco expert, PhD, este neznamena, ze je schopny ucit a naucit. Byt expert a nebyt schopny svoje vedomosti zrozumitelne podat - je spolocnosti a najma studentovi nanic. Profesori (99%) nemaju zmysel pre vysvetlovanie, pre nazornost, ba ani strukturu v tematike. Niektori z nich spadaju do kategorie psychopat a nemali by byt pustani na podu skoly, pretoze nevedia ludsky komunikovat s ludmi. Niektori su arogantni, ini sa citia ako "sito" na vyhadzovanie, preto je nezrozumitelnost ich priorita.

2. Je uplne chore, ze student nesmie byt chory a chorobu doma vylezat. Cvicenia sme mali absolutne (alebo max. +/-2 z 12) povinne a ak sme chceli teme aspon vzdialene rozumiet, ani prednasky nebolo mozne vynechat a "odpisat". Tolko prechodenych angin ako na VS som nikdy nezazil.

3. Na niekotorych predmetoch sa stavalo, ze sme do 3-4 tyzdnov museli odovzdat program, bez toho, aby nam na prednskach/cviceniach co i len vysvetlili syntax prog. jazyka a bez exitencie skript k nemu ci k predmetu vobec. Cista arogancia. S tichym suhlasom prof. sme mali zohnat cudzie programy "odkialsi" a pozmenit ich na nepoznanie. To sa hodnotilo. Netyka sa to len programovania, ale aj mnohych inych predmetov. "Odovzdaj, je mi jedno ako to spravis." Toto mam pocit vychova presne ten isty typ arogantnych manazerov.

4. Mnoho profesorov neschopnost vysvetlit, alebo neochotu najst si cas na studenta, ci poskytnut potrebne materialy zvaluje na obligatne "musite pracovat aj samostatne" (najprv daj potrebne vedomosti, materialy a potom z nich nechaj studenta nieco samostatne urobit) a frazy "naucte sa ucit sa a hladat si veci" (psuedopsychologia / clovek sa ucit vie, netreba ho to ucit).

5. Niekolko profesorov si vyrobilo povinny predmet na kolene. Nezmyselny, nezrozumitelny a hlavne, plny "rozdeleni rozdeleni" "cudzoslovnych pomenovani" "obkeciavacieho balastu", pavied "ako si uvarit vajce podla kaskadoveho diagramu". Siel som na techniku, aby som sa nemusel memorovat ("roky narodenia" zoznamy diel autorov), ale mnohe predmety boli postavene len na tom. Mnohe povinne predmety k studiu a praxi uplne zbytocne.

6. Kvantita nad kvalitou. Profesori nemaju ponatie o tom, kolko zadani a uciva davaju studentom ostatni profesori. Studenti su pretazeni ulohami a memorovanim. Ziaden volny cas, casto ani vikendy, ziadna podpora mnohorozmerneho rozvijania cloveka (sport, umenie, zabava, relax, netechnicke smery). (Nebol som na internate, ale nebol na to ani cas.)

7. Jeden pevny termin skusky + jeden pevny opravny termin. Ziadna moznost menit ich datumy podla potreby. Casto skusky nakopene pospolu. Prva skuska vzdy hned nasledujuci den po skonceni semestra! Skusky v blizkosti sviatkov. Podobne pevny rozvrh s nepohyblivym predmetmi (Pondelok 7:20-10:00,17:00-19:00, iny rok Piatok 7:20-19:00 (9 hodin prednasok a na zaver 3 hod. najnarocnejsich cviceni v ramci celeho studia),...). Nezmyslena kvantita predmetov, nepotrebneho uciva a absolutne nenormalne vyucovacie hodiny.

8. Kreditny system je nanic - nakolko je len paralelny so znamkovym, na potrebny pocet kreditov je nutne absolvovat vsetky povinne predmety, ktore su tak narocne a navzajom previazane, ze je neradno si ich presuvat.

9. Pedagogicke (socialne, administrativne) oddelenie dostupne len po dve hodiny dva dni v tyzdni, vacsinou v case povinnych cviceni! S nekonecnymi radmi...

10. Zapisy s povinnou osobnou ucastou, v pevny a uplne aburdny termin (daleko pred semestrom), na niekolko stovak studentov 2 pani s 2 pocitacmi! Celodenna akcia...

11. Na technickej skole nepristupnost PC na vypracovanie programovacich zadani (v dobe, ked ich nie kazdy mohol vlastnit doma) bola zarazajuca. Zdielanie jedinej poddimenzovanej PC ucebne - medzi cvicenia, studentov vypracuvavajucich zadania vo volnom case a studentov vyuzivajucich web na osobne ucely/zabavu.

12. Zbytocna nutnost mnohe zadania tlacit. Neochota profesorov k prijimaniu elektronickej formy.

13. Vseobecny pocit bezmoci cokolvek zmenit. Pocit strachu ozvat sa proti neferovosti, aby si student neznepriatelil profesorov. Dokonala vyroba poslusnych zamestnancov modernych renomovanych firiem.

Ani jeden z tychto bodov nie je nadradeny ostatnym - su rovnako dolezite. Nehovorim to ako urazeny a ublizeny ci skorovyhodeny student, hovorim to ako jeden z najlepsich studentov v ramci rocniku a odboru - studium bolo v mnohom pod urovnou slusnosti.